יום שני, 1 בנובמבר 2010

די להתעלל בסטודנטים !!

פורסם היום בתקשורת על גזרה חדשה: הממשלה תטיל מס על מלגות לסטודנטים.
ציטוט מ - ynet:
בחוק ההסדרים הוכנס סעיף שקובע כי "מלגה הניתנת לסטודנט או לחוקר, תהיה פטורה ממס, רק אם תשולם על ידי מוסד הלימוד והמחקר". המשמעות היא שמלגות שינתנו על ידי גורמים מחוץ לאוניברסיטאות - יחויבו במס של כ-25%

עיתוי פרסום הידיעה רק שבוע לאחר פרסום הדו"ח על שיאני השכר במגזר מקומם במיוחד!
מקומם כי זה לא שאין כסף. זה לא שחסר כסף. יש כסף , והרבה כסף. מקוממת החלוקה שלו. החלוקה הלא שוויונית של הכסף והמשאבים במדינת היהודים. הקומבינטורים והקרובים לצלחת נהנים ומחככים את ידיהם בכרסיהם עת הפראיירים , הקטר של המדינה ממשיך לדהור, סוחב אחריו רכבת של נהנתנים...

ההיי טק הוא הקטר של המדינה. היי טק למי שעוד לא שמע לומדים באוניברסיטה. היי טק גם תלוי ביציבות בטחונית, שאותה מייצרים בין היתר (ואולי בעיקר) סטודנטים שמשרתים במילואים.
אבל, אם יש מגזר יצרני, שקט, מסור ונאמן - אז למה לא לדפוק...??

עם כל הכבוד לנתב בנמל אשדוד שמרוויח 64,985 ש"ח בחודש , ולחבר שלו בנמל חיפה שמרוויח 62,739 ש"ח בחודש, או המכונאי הראשי בנמל חיפה שמרוויח 66,105 ש"ח - לא הם אלו שבונים לנו מדינה, כלכלה, ומעמד בעולם... , וזה בלשון המעטה...

ויש כסף במדינה!
יש כסף לשלם לבדואים בנגב ביטוח לאומי במאות אלפי שקלים בחודש. כדי שאחר כך הם ישלימו הכנסה מפרוטקשן בבסיס חה"א באיזור...
ויש כסף לשלם לבכירי חמאס במזרח ירושלים ביטוח לאומי עשרות אלפי שקלים בחודש, ופנסיה שלמה למרגל עזאמי בשארה.

ויש כסף במדינה. יש כסף לבזבז על קרנות קולנוע שמייצרות קולנוע נחות וירוד שבעיקר יוצא נגד המדינה. קולנוע שמציג את לוחמי צה"ל כקלגסים, קולנוע שמציג את ישראל באופן בזוי ומכוער. קולנוע שנעשה על ידי (כביכול) ישראלים ויהודים.

ויש כסף במדינה. יש כסף ויש כסף, ולא חסר. השאלה היא מה עושים איתו...

מביש במיוחד לראות שמי שסוגר את דו"ח השכר מהסוף אלו המורים, עובדים סוציאליים, אחיות, ועוד.
במילים אחרות - כל אלו שאין להם לובי.

מדינת ישראל היא כביכול מדינה מדינה מערבית מתקדמת, קפיטליסטית, מדינת שוק חופשי. אך זה לא מדוייק. המיסוי כאן הוא בלתי נסבל. ולא בטוח שהוא הולך ב - 100% למטרות ראויות. ולא בטוח שהמכמנים מחולקים נכון.

תן לישראלי לעבוד, להרוויח ממה שהוא עושה - והוא יעבוד, ייצור, ויבנה כאן כלכלה לתפארת. ישראלים שיורדים לחו"ל פותחים עסקים מצליחים ועובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה. כי שם נותנים להם לעבוד. כי שם הם יכולים לחסוך ולהגיע למה שכאן הם לא יוכלו להגיע...
וזה חבל...
ואנחנו מפספסים..

נחזור לסטודנטים: הסטודנטים של היום הם אנשי ההיי טק של המחר. הם ימציאו את ההמצאות המסעירות ביותר. הם יכניסו מליוני דולרים למדינה כשהסטארט אפ שלהם יעשה אקזיט של מליוני דולרים. הלא בסופו של יום המדינה היא זו שמרוויחה.
הסטודנטים של היום הם זוכי פרס נובל של המחר.
אבל כנראה שלמישהו כאן זה מפריע. או לחלופין, כנראה שלמישהו למעלה לא מספיק מה שיש לו והם רוצים עוד ועוד ועוד ועוד. כי אפשר לסחוט. כי יש ממי לסחוט. אז זהו שלא.

המדינה חייבת להתעשת ולהתחיל לשנות סדרי עדיפויות וחלוקת משאבים. נקווה שזה יקרה לפני שיהיה מאוחר.  

3 תגובות:

מנחם שלום,

קראתי את הפוסט הזה ואני חייב לציין שאני חש שיש פה מוסר כפול בדבריך.

גם אני סטודנט. וגם אני לא חושב שמיסוי על מלגות הוא דבר חיוני.
כמו כן, אני מסכים איתך לגבי הסכמי שכר ברשויות הציבוריות השונות (במיוחד רשות הנמלים) שמפרישים משכורות עתק עבור עבודה שכנראה אינה משקפת נאמנה את המשכורת.
אבל אתה לא יכול לטעון שחלוקת המשאבים הסוציאלית אינה קפיטליסטית. הרעיון עצמו מגוחך מיסודו.

לא כל הסטודנטים של היום הם אנשי ההיי טק של מחר. לא כולם ימריצו את הכלכלה כמו קטר ההי טק. להיפך, דווקא סטודנטים שלומדים הנדסה, עריכת דין, כלכלה ומחשבים אלו הסטודנטים שהעתיד הכלכלי שלהם "מובטח" אין שום סיבה שמי שבוחר לעבוד במקצוע בעל הכנסה עתידית גדולה, יקח על עצמו הלוואות ותוך מספר שנים קצר (באופן יחסי) יפדה אותן ללא עזרה ממשלתית.
ואם בקטר ההיי טק עסקינן, אמור לי מדוע כל חברות ההיי טק ששוכרות עובדי קבלן (שומרים, מנקים וכד') לא מעסיקות אותן כעובדים מן המניין ונותנות להם תנאים סוציאליים בסיסיים? מדוע "הקטר" מפיל את החובה הכלכלית הזו על המדינה? בנוסף לוקח ממנה משאבים בסכומי עתק שהיו יכולים להגיע למקומות טובים יותר (כמו חינוך ורווחה)? הרי ההיי טק הישראלי יכול לקבל מקורות מימון חוץ ממשלתיים...

כמו כן, זה שאתה לא אוהב את הקולנוע ישראלי לא אומר שהוא ירוד. מאז התחילה ההשקעה בקרנות קולנוע, הקולנוע הישראלי השתפר באופן מופלא ומייצר סרטים שמגיעים להישגים בינלאומיים (מועמדות לאוסקר, זכיות בפסטיבל קאן, פסטיבל ברלין וכד'). זה שהסרטים אינם מציגים נרטיב שבהכרח תואם את השקפת העולם שלך אינה אומרת שהוא קולנוע אנטי ציוני.

אז נכון, למדינה שלנו יש עודף כסף. הוא נמצא בתקציב הבטחון, הוא נמצא במגזר הציבורי, והוא גם נמצא בחלוקה לא הוגנת של שירותי רווחה לעיתים. ואני מסכים שבכל אחד מהתחומים האלו צריך לעשות רפורמה אמיתית.

אבל אם אתה שואל אותי, הכסף הזה לא צריך להגיע לסטודנטים. יש אנשים שצריכים את הכסף הזה הרבה יותר ממני וממך. מערכת החינוך והבריאות שלנו קורסות. שירותי הרווחה לא מצליחים לתת מענה הולם לכל אותם אלו שלא פשר עליהם מזלם.

אנחנו הסטודנטים, הנאמנים למדינה, שעושים מילואים, שמשלמים מיסים שמנסים לשפר את עתידנו הכלכלי צריכים להבין שמצבנו הרבה יותר טוב מהרבה מאד אנשים. אפשרויות התעסוקה שלנו בתור בוגרי תואר ראשון (ובטח תואר שני) הן עצומות. הבעיה נעוצה באותם סטודנטים שיוצאים לשוק העבודה ולא מוכנים לקבל משכורת שנמוכה מהממוצע במשק, או שלא מקבלים רכב, או כרטיס מזון לאכול באחת מהמסעדות באיזור.

אולי במקום להלחם לקבל את הכסף הזה, אולי נלחם שהמדינה תתן אותו לאנשים שמגיע להם יותר?

למגיב מעליי.
א' כן הקולנוע במדינה הוא אנטי ציוני. פתאום לכולם יש צלקות נפשיות מהצבא וסרטים שיוצריהם מצהירים על דה לגיטימציה של ישראל לא צריכים לצאת לאקרנים ובודאי לא במימון המדינה.
בתור סטודנטית אותי מרגיזים כל הסטודנטים הקטנוניים שעבדו במשך שנה שלמה כדי לממן טיול בעשרות אלפי שקלים במדינות עולם שלישי אבל לא ינקפו אצבע בצורה דומה כדי לממן את לימודיהם.
לאנשים כאלה אין זכות לבכות אחרי שיסיימו תואר ויהיה להם כסף שיטיילו איפה שבא להם מבלי להתבכיין.
באותה נשימה אני גם אומרת שאסור לגזול את כבשת הרש ולקחת מס מהמלגות.
כלומר אם סטודנט אומלל השקיע את מרצו ואת נשמתו וליהטט בין מבחנים עבודות וחיים פרטיים(לחלקינו יש ילדים אתם יודעים) לא הגיוני לקחת לו רבע ממלגת פר"ח עלובה. אני מסכימה לחלוטין עם כותב הבלוג שלא הגיוני שבעלי משרות חשובות במשק כמו מורדים יגרדו את תחתית טבלת השכר במשק.
אחלה בלוג המשך ככה

אחח.. עם ישראל היקר.
מתי נתעורר?
איך זה הגיוני שבכל מקום בעולם (צרפת, בריטניה, גרמניה, טורקיה ואפילו איראן!) הסטודנטים הם כוח מחאתי גדול וחזק?
בבריטניה רוצים לעלות את שכר הלימוד? תוקפים את הרכב של הנסיך צ'ארלס.
באיראן מדכאים את העם? הסטודנטים מוחים ומתים ברחובות.
בצרפת רוצים לעלות את שכר הסטודנטים? הרחובות עולים באש, ויש תוהו והבוהו ברחובות ושוטרים חוטפים מכות!
לא שאני בעד מחאה אלימה, ההיפך הוא הנכון.
אבל הPassion, האיכפתיות, חוסר קבלת "גזר הדין" כאילו מגיע לנו, למה זה לא קורה בעם שידע כמעט לרגום את משה רבנו כשהוא רצה משהו? (ולא משנה אם הוא צדק או לא)

אין לי תשובה טובה לזה.
נותר לי רק לתהות ולקוות שעם ישראל יתעורר, אחרת - אבדנו.

הוסף רשומת תגובה

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More