יום שלישי, 25 בינואר 2011

קמפיין חברתי - גן עדן לעסקים קטנים? כך תעשו זאת

אחת המהפכות של הפרסום בגוגל היא שמעתה גם עסקים קטנים - החל מחנות הפרחים הקטנה בפינת הרחוב, ועד מסעדות, קייטרינג, משווקים קטנים, וכל עסק עצמאי שרצה לפרסם את עצמו במדיה הגדולה, יכל בתקציב קטן לצאת בקמפיין אינטרנטי. בניגוד לעבר, שרק חברות גדולות ותאגידים יכלו להרשות לעצמם קמפייני פרסום אדירים ועתירי מזומנים בטלוויזיה, רדיו ועיתונות - גוגל איפשרה לכל אחד לקבל חשיפה גבוהה, ובעלות נמוכה וסבירה עם תוכנית ה - Ad words - מודעות המילים הידועות, שגם מכניסות לגוגל על הדרך מליארדים.

ואם גוגל איפשרה קמפיין זול שאיפשר הגעה ללקוחות בתפוצה רחבה, אז בתקופה האחרונה האפשרות לקמפיין זול יחסית ויעיל גדלה משמעותית עם הבאזז הגדול של הרשת החברתית. יותר נכון, הרשתות החברתיות.
החברות הגדולות כבר גילו מזמן את פייסבוק, ואף הרבה עסקים קטנים. נראה שכמעט אין כיום מותג שמכבד את עצמו ואין לו עמוד מעריצים בפייסבוק. ברם, נראה שהעסקים הקטנים גם אם גילו את פייסבוק, לא מנצלים נכון ועד הסוף את היכולות של הרשת החברתית, כמו גם אתרים נוספים ואפשרויות נוספות שבשילוב נכון יאפשרו ליצור קמפיין חברתי שינצל מצד אחד את כל המשאבים החינמיים ברשת, ובתוספת של השקעה לא גדולה גם יגדיל משמעותית את החשיפה, ואת יעילות הקמפיין.

איך עושים זאת?
ניקח לשם הדוגמה מסעדה שזה אך נפתחה ורוצה לעשות קמפיין שיביא סועדים רבים למקום.
1. הדבר הראשון הוא לפתוח דף מעריצים, עמוד בפייסבוק למותג / במקרה שלנו מסעדה.
    פתיחת עמוד בפייסבוק זה פעולה פשוטה, ומי שלא יודע איך - שיגגל "פתיחת עמוד מעריצים בפייסבוק".
    שימו לב!! לא לבלבל בין פרופיל משתמש לבין דף מעריצים. מתוך הפרופיל האישי פותחים עמוד מעריצים שעליו עושים לייק.

חשוב:
בדף האוהדים מומלץ לחסום את הקיר לתגובות והערות של הגולשים.
כמובן שהדף צריך להיות מעוצב נכון, עם תמונות מהעסק, מידע, וכו'.

2. יש דף בפייסבוק, כעת צריך להביא אוהדים.  אז דבר ראשון מפיצים את הדף בין החברים בפייסבוק כמובן, ומבקשים מהם להפיץ הלאה. אך זה לא מספיק. כדי להביא אוהדים רבים , הטריק הפשוט שתמיד עובד - חלק איזה מתנה / צ'ופר לגולשים - והם כבר יבואו בהמוניהם.
אם נחזור למסעדה שלנו: נניח אחת לשבועיים תחרות לייקים בה הגולשים נדרשים להעלות תמונות של מנות שבישלו בבית , כאשר התמונה עם הכי הרבה לייקים מזכה את הגולש בארוחה חינם.

או, תחרות לייקים בה הגולשים צריכים לכתוב איזו מנה הכי אהבו במסעדה וכל יום נבחר גולש שכתב את התיאור המרנין ביותר ומקבל ארוחה חינם ועוד כל מיני צ'ופרים כאלה.

לאורך זמן מומלץ וכדאי אחת לחודש לחלק פרסים לגולשים. גולשים תמיד אוהבים לקבל מתנות. זה טבע האדם. לכן, כדאי להשקיע כמה שקלים בחולצה / כובע / Whatever עם לוגו של העסק ולחלק , שוב,  תמורת השתתפות פעילה של הגולשים בדף פייסבוק למשל.

התועלת כאן היא כפולה, פרט לעוד אוהדים ולייקים, גם כל גולש שיקבל חולצה או כובע עם לוגו של העסק הופך אוטומטית לפרסומת מהלכת לעסק.

מה השגנו?
במחיר כמעט אפסי קיבלנו דף פעיל עם הרבה לייקים, כלומר לקוחות פוטנציאליים.
כמובן שכל עסק יעשה בתחום שלו - חנות פרחים למשל תעשה תחרות לייקים שקשורה לפרחים, וכו'.

עד כאן זו ההקדמה, וגם הדברים די ידועים. כעת, כשהדף פעיל, ויש לנו הרבה אוהדים מגיע השלב הבא והחשוב באמת.
א. הקמפיין המשולב.
ב. שמירת הקשר עם הגולשים והבאת גולשים נוספים.

3. הקמפיין החברתי המשולב:
דפי מעריצים ותחרויות לייקים יש לכולם. אבל, החוכמה היא ללכת על קמפיין משולב. משולב, הכוונה שבנוסף לפייסבוק משתמשים בכלים חברתיים נוספים כמו בלוג, יו טיוב, טוויטר, ו - My Space. דפי מעריצים יש לכולם, מי שרוצה להתבלט צריך לנגן על הכל ביחד.

פתחו ערוץ ביו טיוב
כל אחד יכול לפתוח ערוץ ביו טיוב. זוהי פעולה פשוטה - כל מי שיש לו חשבון ביו טיוב יכול לפתוח ערוץ בטיוב. לאחר שתפתחו את הערוץ דאגו להעלות באופן קבוע סרטונים, שבמקביל גם יועלו לדף בפייסבוק כמובן.

אם נחזור לדוגמה של הקמפיין למסעדה: בעזרת מצלמת וידאו פשוטה  (וחצובה) אחת לשבוע / שבועיים יעלה לערוץ בטיוב מתכון של שף המסעדה.

חשבון בטוויטר:
לא להתעלם מהטוויטר. הטוויטר תופס תאוצה לאחרונה וכדאי מאוד לטפח חשבון בטוויטר עם הרבה נעקבים כמובן. כל וידאו חדש / מבצע יצוייץ בטוויטר.

פתיחת בלוג / דף בית לעסק
זה חינם, פשוט, ולא מצריך ידע בתכנות או בניית אתרים. פתחו בלוג בו תשמרו על קשר עם הלקוחות / גולשים. חשוב! לעדכן את הבלוג אחת לשבוע / שבועיים לפחות.
הנה מדריך לפתיחת בלוג

לבלוג מספר יתרונות: ראשית זה קשר בלתי אמצעי עם הלקוחות / גולשים. בבלוג בעל המקצוע / עסק יכול להתבטא בחופשיות, וחשוב מכך, הוא ממצב את עצמו כמומחה בתחום בו הוא עוסק. לדוגמא, בעל מסעדה שיפתח בלוג שעוסק בבישול ואוכל ימתג עצמו כמומחה בתחום. בעל מוסך שיפתח בלוג שעוסק במכונאות רכב ימתג עצמו כמומחה בתחום, וכך לקוחות יעדיפו לטפל ברכב אצלו, כמו גם לאכול אצל בעל המסעדה שמפעיל בלוג כי הוא ממותג כבר כשף שמבין באוכל, ובעל המוסך כמומחה למכונאות רכב.

LinkedIn:
הרשת החברתית העסקית צוברת תאוצה ופופולאריות, וכדאי מאוד לתחזק חשבון פעיל גם ברשת הזו. בלינקדאין הקונץ הוא קבוצות. להיות חבר בכמה שיותר קבוצות - כמובן בתחום הרלוונטי.

שימוש מושכל ונכון בכל הערוצים שהוזכרו ייצר קמפיין מוצלח לאורך זמן. זה דורש תחזוקה שוטפת, כמו גם השקעת זמן בעדכון ויצירת תכנים, אך ככל שהקמפיין על הערוצים השונים - פייסבוק , טוויטר, יוטיוב, בלוג My Space, Linkedin יהיה יותר פעיל, ויתעדכן בתדירות גבוהה יותר, הוא יביא תועלת גדולה יותר לעסק.

מילת המפתח היא מערכת יחסים מתמדת בין הלקוחות לעסק דרך המדיה החברתית. כאשר "מדיה חברתית" - לא פייסבוק בלבד, אלא שילוב של כל המדיה החברתית: פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, יוטיוב, בלוגר, מייספייס.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More