יום שלישי, 20 בינואר 2009

קניתי אמש נורטון 2009

בס"ד

נו, אז??
אז זהו, שהתקנתי אותו על המחשב שלי, כלומר, על הוויסטה Ultimate 64bit שלי , אז??
שגם אותה, כלומר, רכשתי, כלומר - רכשתי תוכנת חלונות כשקניתי את המחשב..

פראייר?
ממש לא!

אגב, אלו שתי התוכנות היחידות שקניתי, כיוון ששאר התוכנות שמותקנות לי על המחשב הן בעלות רשיון שימוש חופשי, דהיינו freeware.
ואם תהיתם - אז אין לי מוזיקה, כלומר שירים ב - mp3 על המחשב.

אז למה אני מספר לכם?
זה בסדר, לא בא לספר לכם כמה אני צדיק .. (כי אני ממש לא...;) )
פשוט, כל הקטע הזה של הגניבה באינטרנט, הפך לדבר כל כך מקובל ונפוץ, כך שכמעט כל ישראלי מצוי שאני מכיר מתהדר בעותק הצרוב של חלונות, או בספריית שירים המרשימה (שהורדה כמובן מהאימיול אחר כבוד), או סתם בתוכנות או משחקים שלא עלו לו אגורה.

העניין הוא שמדובר באזרחים הכי נורמטיבים בעולם, שומרי חוק, שבחיים אפילו לא יטעמו בלי רשות את היוגורט שמוצע לקונים שעוברים בסופר - כי אולי הם לא באמת יקנו אותו...
במילים אחרות , גניבה באינטרנט הפכה לדבר נפוץ, מקובל חברתי, תופעה חברתית, והעניין הוא שאנשים לא מתייחסים לזה כאל גניבה. כלומר, הפוך על הפוך, לא רק שלא קוראים לילד בשמו - גניבה לאור יום (או בלילה - שאז הרוב מורידים...), אלא שהפכו את זה לדבר מגניב, טרנדי, ויותר מזה - אם אתה לא גונב - כנראה שמשהו לא בסדר אצלך...
אני בטוח אגב, שהרבה הרימו גבה וחשבו בינם לבין עצמם - השתגע הבחור?? משלם על נורטון??? על חלונות???? הוא לא שמע על צורב???? או שהוא סתם מקשקש...

אז לא, באמת שכבר שנתיים שאין לי חומר גנוב על המחשב.
שני סיבות:
הראשונה - כי זה גניבה. ואני לא גנב. גם כתוב בעשרת הדברות - לא תגנוב.
אבל למי שהסיבה הראשונה לא מספיקה, אז רציתי לספר לכם כמה דברים, וגם לשאול כמה שאלות.

נתחיל ממוסיקה לא חוקית:
בקשו פעם מהבן של השכנים להשמיע לכם את ההקלטות האחרונות שלו ושל החברים מנגנים במרתף של הבניין עם הגיטרה המצ'וקמקת והטייפ דאבל קאסט שמקליט הכל - לא משהו? נכון?

אז סתם ליידע כללי, את הדיסק האחרון של שלמה / ריטה / רייכל / גלי עטרי (הפייבוריט שלי...) הקליטו מן הסתם באולפן מקצועי. נסו לברר כמה עולה שעת אולפן - הערכה שלי - סביבות 100$. הזמן הממוצע להוצאת דיסק הוא כשנה +-, מה שאומר הרבה שעות אולפן, מה שאומר הרבה 100$ עבור כל שעה...
100$ אגב לשעת אולפן, ברם, באולפן בד"כ יש טכנאי סאונד, עורכים, וכו' - הם לא עובדים בחינם...

את שלמה ארצי לדוגמה (ועוד הרבה זמרים אחרים) מלווים מיטב המוזיקאים - בשביל הספורט נסו לבקש הצעת מחיר מאבי סינגולדה לדיסק הבא שאתם הולכים להפיק, אני מאמין שזה לא פחות מכמה אלפי דולרים טובים, ואנחנו רק בגיטריסט...
נדמה לי שלמתופפים / קלידנים / בסיסטים המובילים - תעריפים לא הכי זולים ...

לזה נוסיף את עלות הפקת הדיסק עצמו, גראפיקה, עטיפה, הפצה, וכו' וכו' וכו' - משהו גובה על הכל כסף.
אם נסכם את כל ההוצאות יחדיו - נקבל סכומים גבוהים מאוד.
בוא נאמר שעלות ממוצעת של אלבום לזמר מתחיל נעה בין 100 אלף דולר (ואני סלחן) לחצי מליון...

את כל זה האומן צריך להחזיר, וכמובן שהוא צריך להשאיר משהו לפרנסתו, אחרי הכל , על מנת שהדיסק ייצא באיכות גבוהה - הוא צריך להקדיש את חייו למוסיקה - כך שאינו יכול לעסוק בעיסוקים אחרים .
ועכשיו שמישהו ישכנע אותי שלהוריד שיר מהאי מיול זה לא גניבה.
אני ממתין...

יבואו החוכמולוגים ויטענו שגם ככה האומנים מרוויחים ימבה כסף - אז א': שיבושם להם - הם מרוויחים את הכסף הזה ביושר, בכישרון רב, ובעיקר בעבודה קשה.
שנית - הם מרוויחים את הכסף הזה ממכירה של דיסקים.
אם כולם יגנבו (יורידו באופן לא חוקי) - הם לא ירוויחו כסף!!

אגב, מעת לעת מתפרסמות כתבות בעיתונים על מצבם הקשה של חלק מהאומנים.
אגב, מדובר בכלכלה בריאה - שלם, קבל מוצר. מוצר איכותי.
זה הגלגל של הכלכלה, וגם של תעשיית המוזיקה, לדוגמה.
למה שמישהו יעבוד ויתאמץ להוציא מוצר מלוטש ואיכותי בחינם???
לא חסר להקות שמציעות את השירים שלהן להורדה חינם (באופן חוקי כמובן) בכל אתר אפשרי - תשוו את המוסיקה שלהם למוסיקה שנמכרת בחנויות....

מהיום, רק מוסיקה חוקית!!!
אגב, מצאתי פתרון - אני אמנם לא מרבה לקנות דיסקים, אך יש אתרים באינטרנט שמציעים מוסיקה חינם, וחוקית - כל מיני רדיו רשת למיניהם. כמובן שהאתרים עצמם משלמים תמלוגים ליוצרים ועם כך אין בעייה.
בתור חובב מושבע של שירי ארץ ישראל היפה אני גולש לי מידי פעם לאתר של ערוץ שבע / תיבת נגינה ושומע לי בכיף הגבעתרון... גם חוקי, וגם מהנה...
יש עוד מלא אתרים כאלה.
לפעמים אני גם מפנק את עצמי בדיסק טוב...

תוכנות גנובות:
כמה עולה לפתח תוכנה?
נתחיל מזה שחברות תוכנה, דהיינו חברות הייטק מפתחות תוכנות.
בחברות תוכנה עובדים מהנדסי תוכנה.
אז לפני שמתחילים בכלל לדבר על עלויות הפיתוח - נתחיל מזה שחברת התוכנה צריכה להצמיד מאזדה 3 לכל מהנדס על מנת שיעבדו אצלה בכלל מהנדסי תוכנה... שזה כבר חתיכת עלות.
כמובן שצריך לשלם לאותם מהנדסים על מנת שיפתחו תוכנות, והמשכורות בהייטק, איך נאמר, לא נמוכות.....
על צוות מתכנתים / מהנדסי תוכנה מופקד ראש צוות - שמרוויח +- 20 אלף לחודש.
כאשר על כל מספר צוותים מופקד מנהל מחלקה, מנהל פיתוח , וכו' - שחוץ מהמשכורת הגבוהה, בהרבה מקרים יקבל כבר רכב קבוצה 3... , ועוד לא דיברנו על הסמנכלי"ם, אנשי מכירות, מזכירות, ושאר ההוצאות התפעוליות...
בשתי מילים: הרבה כסף.
כמובן שאותם מתכנתים / מהנדסים / שאר עובדי חברת התוכנה לא עובדים מהבית, אלא ממטה החברה, שממוקם אי שם בפארק הייטק, בבניין גדול ומפואר שעולה ממון רב, ועוד לא דיברנו על המכונות אספרסו במסדרונות....

כאשר שוב - השורה התחתונה היא הרבה כסף. הרבה כסף עולה לפתח תוכנה. לפתח את תוכנת חלונות לדוגמה עולה המון המון כסף.
אז מהיכן מגיע הכסף?
טרם שמעתי על מטר של כסף שיורד אחת לחודש על מטה מייקרוסופט ברדמונד...

הכסף יקיריי, מגיע מהצרכנים, הלקוחות שקונים את התוכנה.
זוהי כלכלה בריאה.
אלו הם הגלגלים של הכלכלה.
שלם, קבל מוצר.
הרי אף אחד לא מצפה שמישהו יעבוד בשבילו בחינם.
מדוע אם כן הנושא (גניבה באינטרנט) הפך לכל כך אופנתי?? מסיבות הסטוריות.
באזז האינטרנט הגדול החל אי שם בשנות התשעים. כרשת קטנה ובתולית. וכמו כל דבר חדש, גם לרשת החדשה היו כללים פנימיים משלה. וכמו בכל דבר חדש שהולך ומתפתח צומחות גם תופעות שליליות. ואחת התופעות השליליות שצמחו מהרשת החדשה היא כל נושא הגניבה.
פתאום בגלל שלפתע הכל היה כל כך זמין, ונגיש, בצירוף האנונימיות שהרשת הציעה - אנשים הפכו את הגניבה, ואני חוזר גניבה, לדבר מגניב, מקובל, נפוץ, כל עוד זה ברשת כמובן.
למעשה הפכו את הקניין הרוחני לדבר פרוץ.
את זה מותר לגנוב.
ואם אתה לא גונב - כנראה שמשהו לא בסדר איתך...

ושוב פעם יקפצו החוכמולוגים למיניהם - מה, מייקרוסופט, עושים מליונים, הם גנבים, אופיס עולה המון כסף, ובלה בלה בלה.
אז נתחיל מהסוף - מייקרוסופט כחברה מסחרית ראשית לגבות עבור המוצרים שלה כמה כסף שבה לה. אף אחד לא חייב לקנות. מה שבטוח - זה לא נותן לגיטימציה לגנוב.
יעלה על דעת מישהו להתחיל לגנוב אופניים כי הם יקרות מדיי???
ושוב, ברוב המקרים , אם מוצר יקר - כנראה שעלה הרבה כסף לפתח אותו.

נסו להשוות את תוכנות החינם לתוכנות בתשלום ...
למה הן לא באותה רמה? (ברוב המקרים לא מתקרבות) - מסיבה פשוטה - אף אחד לא מוכן לעבוד בחינם.
לא משלמים - לא עובד.
כלכלת שוק בריאה.
ולגבי הטענה הדמגוגית - עושים מליונים (לאו דווקא מייקרוסופט, כל חברת תוכנה אחרת - אדובי, קורל, וכו') - התשובה הראשונה - שיעשו. אם עשו ביושר - שיבושם להם - זה הושג בהרבה מאמץ.
התשובה השנייה - עושות מליונים - כי עדיין יש אנשים ישרים שקונים את המוצרים מכספם. כי יש לקוחות. אם כולם היו גונבים - לא היו מרווחים.
ואז כולם היו מפסידים - כי אף אחד לא היה יושב ומפתח להנאתו את תוכנת חלונות... ואופיס... ופוטושופ, ועוד הרבה תוכנות אחרות... ומשחקי מחשב... (שגם זה חתיכת הפקה..)
אגב, ההוצאות התפעוליות של אותן חברות מסתכמות במליונים (כפי שניסיתי לפרט..).

לצרוב תוכנה / להוריד שיר מהאי מיול / להוריד משחק מאתר פיראטי - זה גניבה!!!!
חד משמעי!!

טענה נוספת שאני לא מסכים איתה היא טענה שהרבה סטודנטים טוענים - אני סטודנט, אין לי כסף, ואני חייב Matlab, Visual C++, Photoshop, Zemax, Code5 וכו'.
אז מה?
אז למה שלא תגנוב גם מחברת ועט מדיונון (כי זה עולה הרבה), וספרי לימוד מסטימצקי (ימבה כסף) , ותיק סטודנט מגניב מהקפיטריה... הרי אתה סטודנט תפרן, והכל עולה מלא - התשובה פשוטה - לגבי אותם דברים יש מוסכמה שזה גניבה.
לגבי תוכנות - משום מה זה נחמד ומגניב לגנוב. אז לא. זה לא מגניב. זה גניבה!.

אגב, גם לגבי תוכנות מצאתי פתרון: במקום Photo Shop אני משתמש ב - Gimp שהיא תוכנה חינמית בקוד פתוח. במקום אופיס אני משתמש ב - Open Office שהיא גם ניתנת חינם. במקום להשתמש בגירסה המלאה של Web Developer, אני משתמש ב - Web Developer Express שניתנת חינם.
אז נכון שזה לא באותה רמה כמו התוכנות בתשלום, אבל אני חי עם זה. ומבין. הרי אף אחד לא שילם לאותם מתכנתים כדי שיכתבו את אותן תוכנות. הם לא קיבלו מאזדה 3. אז למה שזה יהיה מקצועי, שימושי, מלוטש ואיכותי כמו התוכנות בתשלום??

כלכלת שוק בריאה.
שינוי גישה.

זה פשוט, וקל.
צריך רק לעשות סוויצ' קטן בראש.
אגב, לאו דווקא מהסיבות שפירטתי.
סתם כי זה לא מגניב, זה גניבה.

טוב, קדחתי יותר מדיי, אני הולך לשמוע הגבעתרון (מהדיסק שקניתי כמובן!!!!)

7 תגובות:

לא קראתי הכל אבל קצת הערות :

1. אל תכתוב מספרים אם אתה לא בטוח בהם - תוכל למצוא בכיף שעת אולפן במקום מכובד גם ב-200 ש"ח (שלא נדבר על לא מעט יוצרים שבנו להם אולפן פרטי ושם זה יעלה לך גם 100-120 ש"ח באיכות מעולה).

2. הבנתי שאתה עובד בהייטק- אז על רשיון msdn שמעת?

3. "הורדת שיר באימיול זו גניבה -חד משמעי" - יש לא מעט רבנים שיחלקו עליך בנושא.

4. ולסיום בקטנה- תקרא את הפוסט לפני שאתה מפרסם אותו - טעות כמו "שני סיבות" ממש מציקה לעין.

לדעתי לא חשבת על כמה דברים :

1. הכסף שמרווחים האמנים לא מגיע מהדיסקים- מכל דיסק הם מרווחים משהו כמו 2 ש"ח -מי שמרוויח בדרך זה חברות התקליטים (השחטניות) החנויות וכל מי שבדרך. הרווח של האמנים הוא אך ורק מההופעות!
לכן, לדעתי, אם אומן רוצה להצליח בגדול עדיף לא להעלות את הדיסק לרשת - ולתת לו לרוץ, אם הוא טוב מספיק אנשים גם יגיעו להופעות וישלמו לרוב משהו כמו 80 ש"ח לכרטיס.

2. מחירי הדיסקים מ-ט-ו-ר-פ-י-ם . אין הצדקה לדיסק שעולה 70 ש"ח!! במיוחד האמנים הישראלים שבטוחים שהם U2 או אפילו מדונה.

3. פעם הרצועות בדיסק היה בערך 15, היום אם קנית דיסק ויש בו 9 רצועות , תגיד תודה. לכן לאנשים נמאס והם מורידים דיסקים.


אז המסקנה שלי: שיורידו מחירים , או שיפרסמו חינם ויהנו מהאנשים שיבואו להופעות (כי גם ככה זה המצב).

וכתבתי את זה בתור מישהי שקונה דיסקים :)

ידידי (המגיב הראשון): נראה שלא הבנת את כוונת המשורר - לא משנה שקל םה / שקל שם, מה גם ש - 100 / 200 ש"ח לשעות אולפן כפול השעות הנדרשות זה לא סכום קטן. הרעיון הוא להדגים את העלויות.

לגבי דעת הרבנים - זה בדיוק מה שאני טוען, שהאבסורד הגדול הוא שמרוב שהתופעה הפכה להיות נפוצה, ישנם אפילו רבנים שמתירים!! אגב, בתקופה האחרונה הרבה רבנים שעוסקים בתחופ ה - web אוסרים זאת, ואף פירסמו מאמרים בגנות התופעה.

4. אחי, מעולם לא הייתי מצטיין הכיתה בלשון. ברם, אני מוכן להפנות אותך אל מורתי ללשון מהתיכון, ותוכל לשטוח בפניה את טענותיך.......

ולמגיבה השניה: זכותם של חברות התקליטים לגבות מחירים כאוות רצונם - זכותך לא לקנות. מחיר גבוה לא מתיר גניבה.
היעלה על דעתך לגנוב מסופר שמקפיץ מחירים???

מנחם,

אם נגיד יש לך ספר ויש שם משהו מאוד מעניין שאתה רוצה שכולם ידעו אותו ...אז אתה מעביר אלי את הספר שאני אקרא ואני מעבירה לחברה שלי וחברה שלי מעבירה לדוד שלה והוא מעביר....

העיקרון מובן.

אז מה ההבדל בשיתוף קבצים? אני רוצה שכולם יהנו איתי עם הדיסק שקניתי... מה רע?

ההבדל בין ספר בסטימצקי לקובץ PDF הוא בחומר. אם תיקח לי ספר מהיד, לא יהיה לי אותו (להלן, הוכחת נזק). לעומת זאת, אם תעתיק ממני PDF, עדיין יש לי אותו (אין נזק). מי שנפגע במקרה הראשון הוא הצרכן ומי שנפגע במקרה השני הוא היצרן.
הנזק ליצרן, אגב, הוא קצת בעייתי כי הוא נובע מההנחה שאם לא תעתיק את הקובץ, תרכוש אותו, דבר שקצת קשה להוכיח ויתכן שאף אין לו כל ביסוס. יתרה מכך, יש מחקרים המראים כי הורדת מוזיקה מעודדת רכישה (try & buy) - מודל שקיים גם בתעשיית התוכנה (למה נותנים לך גרסאות express? כדי שבסופו של דבר תרנה את הגרסא המלאה).

בסופו של דבר, העיקרון מאוד פשוט - אם לא תכיר, לא תקנה. לא את הדיסק, לא את הכרטיס להופעה ולא כלום. וכאן, אגב, ההשקעה האמיתית של חברות המוזיקה - בפירסום והפצה. הבעיה היא, שמסתמן שיש אלטרנטיבות לא רעות בכלל לשיטות פרסום והפצה ישנות (ויקרות) אלו.
אבל למה להשתנות ולהסתגל? עדיף להתכחש לדרישות, לתבוע לקוחות פוטנציאליים, ובאופן כללי להתנהג כמו חבורת ביריונים בחסות חוקים לא רלוונטיים.
צא מהסרט, "אחי", העולם השתנה.

היי מנחם.
נחשפתי לפוסט הזה רק היום ונהניתי ממנו באופן כללי.
כמוך, גם אני סבור ששימוש במוזיקה לא חוקית הינה גניבה לכל דבר. כמוך, גם אני סבור ששימוש בתוכנות חינמיות המופצות ברשת הינה אופציה מועדפת על כל אופציה אחרת.
לעיתים נדירות נזקקתי לתוכנה לא חינמית שתעשה משהו שFREEWARE לא ידע לעשות. המקרים הקיצוניים ביותר הינם וינדוס ואופיס. עדיין לא קמו התחליפים שיהוו משקל נגד באיכותם לתוכנות האל מבית מיקרוסופט.
גם בתוכנות עריכת תמונה/קול/ןידיאו המצב דומה. התוכנות החימיות לא מתקרבות ביכולתן לתוכנות המקצועיות. לשמחתי או לצערי אני לא משתמש בתוכנות גרפיקה למיניהם כך שנחסכה ממני ההתלבטות האם לקנות פוטושופ או לא.
יחד עם זאת ישו תחום שגם הצדקנים הגדולים ביותר נכשלים בו. כזה הוא תחום סרטי הוידיאו.
מתי בפעם הארונה רכשת DVD כדי לראות סרט באורך מלא? האם לא העדפת לגשת לאימיול השכונתי לטורנט קליינט כדי ליהנות מסדרה איכותית?
למה שם זה מותר לנו אפילו שבמקומות אחרים אנו אוסרים זאת על עצמינו?

יש לי שאלה,
יש חנויות באינטרנט, אשר ניתן לקנות מהן שירים אונליין.
האם קניות באינטרנט זה נחשב גניבה? יכול להיות שאלו אנשים פרטיים אשר גובים כסף אשר בעצם הם גנבו?!

הוסף רשומת תגובה

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More